Over leven en overleven
FILM De mens is een wolf voor zijn medemens in ‘Sweet country’, een harde maar mooie western over raciaal onrecht in Australië.
De outback rond Alice Springs, in het kurkdroge hart van Australië, is adembenemend, met zijn eindeloze zoutvlakten en goudgele savannes. Dat het er niet vol toeristen loopt, komt doordat het zo heet en zo ver is.
Voor de Aboriginals is dit gebied al 80.000 jaar hun thuis. Sinds de 19de eeuw hebben ze concurrentie gekregen van blanke ranchers, die het harde klimaat trotseerden omdat ze hier nog enorme lappen grond konden inpikken. De aanspraken van de Aboriginals op het gebied waar de geesten van hun voorouders wonen, interesseren hen niet. De oorspronkelijke bewoners waren tot een stuk in de 20ste eeuw geregeld het slachtoffer van slachtpartijen met hun land als inzet. Wie wilde blijven wonen waar zo’n ranch werd gevestigd, moest daarvoor betalen met gratis arbeid.
Tegen deze historische achtergrond, in 1928, situeert Warwick Thornton – zelf een Aboriginal – zijn tweede langspeelfilm Sweet country. Met zijn regiedebuut, Samson and Delilah (2009), won hij de Camera d’Or in Cannes, en voor deze kreeg hij de Juryprijs in Venetië.
Thornton is een gevierd cameraman, en dat blijkt. ‘Het landschap maakt de job gemakkelijk’, zei hij in een interview in DS Weekblad. Maar hoe magnifiek de outback ook is, niet iedereen met een camera kan er zulke visuele poëzie van maken.
Het verhaal – rijk aan context over culturele genocide en racisme, recht en onrecht – zit vol onverwachte wendingen. U weet het best alleen dat het handelt over hoe één Aboriginal zich noodgedwongen verzet. De klopjacht op de verdachte lijkt op een western, het proces dat volgt op een ongewoon rechtbankdrama.
Thornton verliest, in zijn verontwaardiging over dit stukje geschiedenis, nooit de morele grijstinten uit het oog, zet de kijker voortdurend op het verkeerde been en haalt verbluffende vertolkingen uit zijn acteurs: de blanke sterren Sam Neill en Bryan Brown, maar ook de Aboriginals die voor het eerst acteerden. ‘Ze voelden alles feilloos aan. Wat deze film toont, zit in het DNA van ons volk.’ Een dreun van een film tot en met het slot dat u zal achtervolgen, een cadeau in een slappe zomer.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire