jeudi 24 mai 2018

dS 20180523 Philip Roth in memoriam

Philip roth (1933-2018)
Een ‘Great American Author’ is overleden
Philip Roth schreef briljante boeken. ap

Tijdloze literaire onfeilbaarheid

Philip Roth schreef briljante boeken. En op niemand valt beter het label te kleven van Great American Author, de chroniqueur van een natie.

Interviews met Philip Roth zijn schaars. En hoe meer bewonderaars aan zijn lippen hingen, hoe meer Roth het zich permitteerde om zich af te wenden van het publieke literaire leven. In interviews toonde hij zich vaak zelfs uiterst stug, maar zijn bewonderaars haastten zich altijd om te zeggen hoe charmant hij wel niet is als je hem maar écht kent. Roth had dus iets wat ook Hugo Claus bezat: hij droeg een tijdloze literaire onfeilbaarheid over zich als een fluwelen mantel waarvan velen de slippen willen dragen, op zoek naar hun klein stukje van die zonneschijn.
Zijn boeken rechtvaardigden dat onaantastbare imago. Zijn oeuvre is indrukwekkend. Het graaft klassiek maar doortastend naar de wortels van wat het is om Amerikaan te zijn en mens te zijn.
Joods zijn
Al leek in het begin de vraag voor Philip Roth vooral wat het betekende om joods te zijn. Zijn eerste stappen in de literatuur stonden in het teken van zijn joodse achtergrond. De jonge Roth publiceerde op het einde van de jaren vijftig kortverhalen, die door enkele New Yorkse rabbi’s als hoogst onwelvoeglijk werden beschouwd. Ze vonden het niet kunnen dat een jood schreef over andere joden als over doodgewone mensen met hun goede, maar ook slechte kanten.
Een deel van de religieuze goegemeente steigerde vooral toen Roth een van zijn verhalen ook nog eens publiceerde in The New Yorker, thuisbasis van New Yorks intellectualisme. Daarmee lag de vuile was echt op straat. Maar zoals het met veel schrijvers gaat: als ze maar genoeg talent hebben, is een schandaaltje in het begin van hun carrière eerder een zegen dan een gesel. En talent had hij met hopen. Roth kreeg meteen ook alle lof van vooraanstaande joodse schrijvers, en een paar maanden later bekroonde een jury zijn debuut Vaarwel Columbus met de National Book Award.
Het was 1959, de 26-jarige en pas getrouwde Philip Roth stond meteen op een plaats in de rangorde die hij niet meer heeft afgestaan tot hij in 2012 aankondigde zijn laatste boek te hebben geschreven.
Amerikaanse way of life
Roth is dus nooit een verkeerd begrepen genie geweest die jaren heeft moeten vechten voor zijn plaats in de pikorde. Hij was ook niet de grote vormelijke vernieuwer, de producent van een soort literatuur waarvoor de geesten nog jaren moesten rijpen. Het is ongetwijfeld een deel van de verklaring van zijn imago als sereen auteur boven het gewoel, een Everyman die iedereen kon bekoren en uitgroeide tot het symbool van Amerikaanse literatuur. En dat voor een man die toen hij jong was liever baseball speelde.
Roth werd weliswaar in 1933 geboren in een familie van joodse migranten, maar hij kreeg al vanaf zijn jeugdjaren in Newark vlakbij New York de seculiere Amerikaanse way of life mee. Zijn vader werkte voor een verzekeringsmaatschappij, en als zijn ouders hem geen rijkdom konden geven, dan toch minstens een goede scholing. Roth studeerde literatuur in Chicago en ging daarna literatuur doceren. Hij trouwde snel, maar scheidde ook snel – er volgden jaren van psychoanalyse om deze en vele volgende liefdes te verwerken.
Foto’s van meisjes in bikini
Tien jaar na zijn eerste schreef hij in 1969 met Portnoy’s klacht misschien wel zijn grappigste roman. Was hij daarvoor al beroemd, dan werd hij nu ook berucht met deze blik op de wereld van een dertienjarige joodse jongen die zich laat leiden door zijn hormonen. Het boek paste perfect in de tijdgeest van de contracultuur en protestbewegingen. Na enkele weken waren honderdduizenden exemplaren de deur uit, en het boek werd het best verkochte van dat jaar.
‘Ik had een literaire reputatie,’ vertelde Roth in 2014 aan de BBC, ‘Ik had een seksuele reputatie, en ik stond bekend als een gek. Ik kreeg honderden brieven, honderd per week, waarvan sommige met foto’s van meisjes in bikini. Ik had tal van mogelijkheden om mijn leven te verwoesten.’ Vele jaren later reikte president Obama hem een medaille van verdienste uit, en verwees in zijn laudatio lachend naar wat generaties van Amerikaanse jongeren van Portnoy geleerd hebben. Waarmee Obama natuurlijk bedoelde: masturberen.
Gezondheidsproblemen
De decennia die op Portnoy volgen, zijn wisselvallig. Roth oogstte wat verhitte reacties met een alternatieve geschiedenis van Anne Frank, en schreef onder andere enkele memoires. Zijn relaties en gezondheid waren turbulent. De immer overspelige Roth kwam in zware huwelijksproblemen. Zijn toenmalige vrouw hing jaren later de was over hun relatie buiten in scherpe memoires. Roth reageerde amper op het vernietigende portret van dwingeland en schuinsmarcheerder, maar verwerkte zijn ex later wel in verschillende boeken die op die manier konden gelezen worden als een afrekening.
Roth had ook gezondheidsproblemen – hij was er lang van overtuigd dat hij jong zou sterven – hij onderging enkele hartoperaties, en had diepe depressies. Eind jaren tachtig verkaste hij – na elf jaar lang de helft van het jaar in Londen te hebben gewoond – weer naar New York en Connecticut. Hij scheidde van zijn vrouw, omarmde de VS en vond er de inspiratie en rust die leidden tot een nieuwe bloeiperiode in zijn werk, wellicht zelfs zijn beste. Hij had naar eigen zeggen na een periode van persoonlijke ellende zijn weg teruggevochten naar de lijvige roman.
In de jaren negentig groeide de faam van Roth tot een ongekende hoogte, zijn boeken werden grootser opgezet en groeven steeds dieper. Operation Shylock en vooral Sabbath’s theater uit 1993 en 1995 zijn moderne klassiekers. Maar hij wellicht zal hij nog het meest herinnerd worden om de drie grote romans die daarop volgden, over de Amerikaanse cultuur in de tweede helft van de jaren twintig, met op de achtergrond grote gebeurtenissen als de Vietnamoorlog en de communistenjacht.
I Married a Communist
I married a communist, American pastoral – volgens Roth zelf samen met Sabbath’s theater wellicht zijn beste roman, en bekroond met de Pulitzer – en het verfilmde The human stain zijn heel monomaan van opzet. Nathan Zuckerman, zonder twijfel een alter ego van Roth door de vele biografische parallellen, vertelt wat gebeurde in zijn jeugd. Soms lijkt het wel alsof Roth altijd dezelfde roman schreef, maar de vorm stond dan ook telkens als een huis, en Roth vindt in elk van deze boeken weer briljant dat moeilijke evenwicht tussen de kleine en de grote wereld.
In dat opzicht is zijn laatste brede roman die vier jaar na de trilogie volgt, The plot against America, meer een prachtig slotakkoord dan de epiloog van een periode van ongekende groei. Het boek was zijn eerste echte bestseller na Portnoy’s complaint, en ondertussen had Roth alle Amerikaanse literaire prijzen gekregen die er waren. Na deze laatste roman, ambitieuzer dan ooit, verwachtte iedereen dat de Nobelprijs slechts een kwestie van jaren kon zijn.
 ap
‘Ik deed het beste wat ik kon met wat ik had’
In de laatste fase van zijn carrière, Roth was dan al de zeventig gepasseerd, schreef hij enkele dunne en indringende romans over wat het was om ouder te worden en te vergeten, romans waarvan Alleman en Verontwaardiging zonder twijfel de beste zijn.
In 2010, hij was toen 79, herlas hij al zijn boeken, en wist daarna wat hij moest doen. Roth liet weten dat het genoeg geweest was. Er zou geen volgende boek meer komen. In 2014 gaf hij zijn laatste interview. Hij woonde ondertussen al enkele decennia voornamelijk verscholen in de bossen in Connecticut boven New York, en vulde zijn dagen met lezen, telefoneren, brieven schrijven en gymnastiek. Dat laatste wellicht ook om de rugproblemen te trotseren waarmee hij zijn hele leven worstelde. Dat was ook de reden waarom hij rechtstaand schreef, aan een verhoogd bureau.
Naar verluidt hing op zijn pc een briefje om hem eraan te herinneren dat het nu genoeg geweest is. Maar Roth was streng. ‘Ik wilde checken of ik mijn tijd had verspild met schrijven. En ik dacht dat het min of meer een succes was geweest. Op het einde van zijn leven zei de bokser Joe Louis: “Ik deed het beste wat ik kon met wat ik had.” Dat is precies wat ik zou zeggen over mijn werk: “Ik deed het beste wat ik kon met wat ik had.” Nu is er voorgoed de eeuwigheid.’

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire