mardi 29 novembre 2016

DS 20161124 La naissance du Vl Blok - 25 ans déjà

De triomferende Vlaams Blok-youngsters van 24 november 1991: Filip Dewinter en Gerolf Annemans. pn
Een kwarteeuw na Zwarte Zondag (24 november 1991)

En toen werd nationalisme heel gewoon

De doorbraak van het Vlaams Blok, vandaag 25 jaar geleden, baande de weg voor de N-VA als onbetwiste politieke leider in Vlaanderen. De nood aan identiteit en bescherming in een geglobaliseerde wereld blijft een ideale voedingsbodem voor structureel succes.
Van onze redacteur 
AntwerpenWas Vlaanderen ooit een politiek laboratorium voor wat zich nu op wereldvlak voltrekt? De jaren tien van de 21ste eeuw gaan de geschiedenis in als de ultieme terugkeer van het nationalisme, in heel wat landen verzinnebeeld door populisten die naast de real Trump in de Angelsaksische media als little Trumps worden afgeschilderd. Mogen we 25 jaar na Zwarte Zondag het Vlaams Blok interpreteren als de avant-garde van wat tegenwoordig mainstream lijkt?
Natuurlijk herinner ik mij die dag. Na het sluiten van de krant toefde de redactie uitgeteld in een groezelig café op de Chaussée de Mons. Het drankverbruik spoorde met de verbijstering. Vanuit het niets haalde het Blok tien procent, een racistische sirenenzang verleidde 400.000 Vlamingen. Menig collega zwoer een combattieve eed. De ‘media culpa’ van de Amerikaanse kranten las daarom als een déjà vu. Soms zie je de dingen echt niet komen. Of beter, soms laat je jezelf door rationele of morele principes misleiden.
Donald Trump maakte van de belediging een ongezien maar doeltreffend wapen. Ook het Blok grossierde in 1991 met smadelijkheden. Het was een ratjetoe, een zootje, veelal besmet met een bedenkelijke reputatie. Brutaal en ranzig nam het een loopje met de heersende zeden, zowel inhoudelijk als vormelijk. Het verzinnen van een gevat antwoord bleek voor de politieke en journalistieke tegenstanders een hele opgave.
 Het antwoord op het Vlaams Blok kreunde onder een loden moraliteit
Alles kreunde onder een loden moraliteit. Onmiddellijk lag om dat Blok een cordon. Het establishment beschouwde de partij resoluut als racistisch, wat een rechtbank in 2004 ook bevestigde. De deur naar machtsdeelname zat potdicht, net zoals de discussie hierover een kwarteeuw later. Dat cordon vond ik om strategische en inhoudelijke redenen bedenkelijk.
Aanvankelijk maakte de schutkring het Blok enkel groter, waarbij het kiezerskorps zich tot alle lagen van de samenleving verbreedde. Bovendien kwam het de traditionele partijen goed uit. Het weggommen van duizenden kiezers garandeerde hen de macht. Maar het cordon ontsloeg de partijen vooral van een inhoudelijke contra-strategie. Het was wachten op de N-VA vooraleer de Blok-kiezer een geloofwaardig tegenbod kreeg.
Koude steen
Net als economisten leggen journalisten pas achteraf de loop van de geschiedenis haarfijn uit. Het Blok profiteerde in 1991 optimaal van de omstandigheden. Als premier was Wilfried Martens (CD&V) uitgeleefd, zijn kabinet viel in totale chaos, de antipolitiek piekte. Onderhuids woekerde in verwaarloosde stadswijken de ergernis over de ‘gastarbeiders’. Het Blok beantwoordde die onbehouwen en emotionele hartenkreet.
Verbijstering op de verkiezingsavond bij de toenmalige CVP-toppers Dehaene, Van Rompuy en Van den Brande.  pn
De politiek kent one-hit wonders, zoals Rossem of LDD. Maar het Vlaams Blok teerde op cellen in heel Vlaanderen, met gretige militanten die het vuile werk opknapten. Dat was een erfenis van de repressie. Heel wat slachtoffers raakten aan elkaar geklonterd, als vorm van wederzijdse bijstand. Zonder die onderbouw had het Blok zijn plotse succes nooit duurzaam kunnen verankeren. Meteen scoorde de partij flink beter dan vergelijkbare initiatieven in het buitenland. De wereld nam bezorgd poolshoogte.
Journalisten lazen de kretologie van het Blok te letterlijk. De factchecks vielen op een koude steen. De Blokkiezer besefte dat het terugkeerbeleid of het etnisch zuiverende 70-puntenplan fictie waren. Maar op zijn minst moest aan dat ‘vreemdelingenprobleem’ iets worden gedaan. Zelfcensuur, maar vooral morele betweterigheid stonden empathie in de weg. Veel energie ging naar manifestaties tegen racisme en vreemdelingenhaat. Die overtuigden enkel de overtuigden.
Veel tijd ging verloren. Nauwelijks tien jaar geleden besloot de Vlaamse regering om inburgeringscursussen te verplichten. Rond de eeuwwisseling presteerde de paars-groene regering het om de nationaliteit haast onvoorwaardelijk toe te kennen, de kennis van de landstaal was overbodig. Politici geloofden dat de Belgische nationaliteit het opstapje voor de integratie zou zijn, ze vergisten zich. Veel kiezers konden niet meer volgen.
Gastarbeiders worden moslims
N-VA en Vlaams Belang vertegenwoordigen een meerderheid die zich argwanend opstelt naar onstuitbare veelkleurigheid
Ondertussen heeft de N-VA de aanhang van dat als Vlaams Belang omgedoopte Vlaams Blok overgenomen. Bruno De Wever had daarover in Humo een prikkelende theorie. Blokkiezers van het eerste uur, aanvankelijk vooral arbeiders, voelden zich door de socialisten in de steek gelaten, ja zelfs als racisten weggezet. De overstap naar het Blok verkruimelde het taboe om later opnieuw voor een nationalistische, anti-Belgische partij te stemmen. Zeker wanneer zo’n proteststem kon uitgroeien tot een beleidstem. Voor de Gentse historicus ligt het succes van het Blok mee aan de basis van het succes van de N-VA.
Toch zou het unfair zijn om de N-VA als inhoudelijke opvolger weg te zetten. Vlaams Belang pleit voor een etnisch nationalisme, de N-VA zweert bij een civiel nationalisme. Nieuwkomers zijn welkom: op zijn minst geïntegreerd, als het kan geassimileerd. Civiel nationalisme is eerder verzoenend en vooruitkijkend, het appelleert aan universele waarden. Etnisch nationalisme grijpt terug naar een nostalgische en gesloten samenleving.
De hypothese van het Vlaams Blok als wegbereider voor de N-VA zoomt in op de vraag hoezeer dat Blok de geesten van de Vlamingen heeft laten ‘rijpen’, ja zelfs de latente gevoelens van xenofobie volstrekt legitiem heeft gemaakt. Wie vandaag een veelkleurig Vlaanderen verdedigt, verzeilt hoe dan ook snel in het defensief. Het beleid oogt behoorlijk repressief. Aan gespierde uitspraken over de toegang tot het grondgebied en de verplichte integratie geen gebrek. Het discours over het fundamentele recht op ontplooiing en emancipatie klinkt minder voluntaristisch.
VB-voorman Karel Dillen met enkele zetels verder de klassieke partijen: Patrick Dewael, Frank Vandenbroucke en Herman Van Rompuy. pn
Dat antwoord moeten sociologen maar uitzoeken. Want het klimaat is onvergelijkbaar. Een kwarteeuw geleden draaide het ongenoegen in de eerste plaats om gastarbeiders die het werk van de Vlamingen zouden afpakken. Dat ze de islam beleden was in zekere zin een folkloristisch neveneffect waarmee af en toe eens flink werd gelachen. Na elf september sloeg dat beeld volledig om. Voortaan kreeg het de allure van een cultuurstrijd. De aanwezigheid van moslims werd gezien als een mogelijke aanslag op de westerse waarden. Critici waarschuwen voor een soumission.
Wegbereiders
Een alerte Filip Dewinter vertaalde dat onmiddellijk naar het eigen programma. Tegelijkertijd onderschatte hij de aanzwellende concurrentie op rechts. Zijn uitgewoonde partij bleek een makkelijke prooi voor een formatie die niet te lijden had onder het cordon. Als geen ander exploiteerde Bart De Wever het (electorale) belang van houvast en identiteit in een volledig ontvoogde samenleving. Mensen hebben nood aan beschutting, zeker in een geglobaliseerde wereld die worstelt met een vluchtelingentsunami en islamterreur. Op zijn minst bemoeilijkt dat een begripvolle houding naar de nieuwkomer.
Sedert 2015 groeien Vlaams Belang en N-VA in hun identitaire benadering onmiskenbaar naar elkaar toe. Vlaams Belang wil zich ontdoen van zijn ranzige kantjes, de N-VA verstrakt haar benadering (onverdoofd slachten, kwetsende uitspraken over berbers). Zij nestelen zich samen aan dezelfde kant van een heruitgevonden levensbeschouwelijke breuklijn: hoe ziet Vlaanderen de islam? Evenmin lopen ze voorop met pleidooien om discriminatie te neutraliseren.
Samen vertegenwoordigen ze de meerderheid van de Vlamingen die zich argwanend opstelt naar die onstuitbare veelkleurigheid. Die volgzaamheid vergroot de noodzaak aan dwarsliggers, politieke wegbereiders die onderstrepen dat nieuwkomers niet alleen moeten worden geduld maar uiteindelijk ook gelijkwaardig moeten participeren. Het impliceert dat er ook meer naar elkaar wordt geluisterd, zelfs wanneer zo’n boodschap een vervelende realiteit blootlegt.


http://www.standaard.be/cnt/dmf20161123_02588618?shareid=7e1731bcccc31f0554ec5b9a3fc65e5ef561990136995989a0bfd4dfd3da0a95dfc2b979741fab05694b19287c8e758df29ecdc295b00b3fbfa44dea4bc3bbadce8a36e8d3a5ad889c4c05d87b7a051c

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire