DS Dwasrsdenkers krijgen het hard te verduren - sur les risques de penser librement
Dwarsdenkers
krijgen het hard te verduren
Vloeken in de eigen kerk
Dissidente meningen zijn niet populair. Wie tegen het
groepsdenken ingaat, wordt vaak genadeloos afgestraft. Armoede-expert
Ive Marx kan erover meepraten. ‘Het kot was te klein.’
Van onze redacteur
Ruben Mooijman
BrusselHet
was een vloek in de linkse kerk, en een stevige ook. Dagenlang galmde
hij door. Armoede-expert Ive Marx van de Universiteit Antwerpen had
vorige week het beleid van de regering geprezen. Tenminste, sommige
aspecten ervan. Hij deed dat in een opiniestuk in De Standaard
en in een interview in De Morgen. Wat er daarna gebeurde, beschreef Marx gisteren in deze krant: ‘Het kot was te klein’.
Want een armoede-expert
die harde maatregelen door een rechtse regering verdedigt, dat kan
niet. Althans, niet in de ogen van sommigen. Op Twitter en Facebook
kreeg Marx een storm van kritiek over zich heen. ‘Voor het eerst kreeg
ik ook dreigberichten’, zegt hij. ‘We weten u wel te vinden, dat soort
mailtjes. En telefoontjes waarbij het stil bleef aan de andere kant van
de lijn. Dat was onaangenaam.’
Titus Simoens
Op een bepaalde manier
is het ook wel te begrijpen, blikt Marx terug. ‘Een armoede-expert die
het eens is met het verlagen van het minimumloon, dat ligt niet in de
lijn van de verwachting. Maar ik heb er bewust voor gekozen om een
misschien wat onverwacht standpunt in te nemen, zij het één dat
consistent is met wat ik al lang zeg en schrijf.’
Stijn Bruers:
‘Het contact met een aantal mensen in de milieubeweging is verwaterd. Zij moeten niet meer zoveel van mij hebben’
Marx is niet de enige
die een storm van kritiek over zich heen heeft gekregen nadat hij
vloekte in de eigen kerk. Wetenschapper en milieu-activist Stijn Bruers
overkwam hetzelfde toen hij zich in een blog uitsprak vóór genetische
manipulatie. Politicus Luckas Vander Taelen moest noodgedwongen breken
met de partij Groen na kritiek op het multiculturalisme. Kunstkenner
Johan Swinnen moest een fototentoonstelling afgelasten wegens zijn
politieke voorkeur: fotografen wilden niet meewerken aan een expositie
van een N-VA’er.
Weeffout in het brein
‘Het is niet eenvoudig
om zo radicaal van mening te veranderen’, blikt Bruers terug. ‘Vooral
omdat mensen naar wie ik lang had opgekeken, mij probeerden aan te
vallen op basis van pseudowetenschappelijke argumenten. Of er in de
milieubeweging sprake is van een pensée unique? Misschien wel.
Het contact met een aantal mensen in de milieubeweging is sindsdien
verwaterd. Zij moeten niet meer zoveel van mij hebben.’
Psychologen kunnen goed verklaren waarom leden van een groep weigeren andere meningen te aanvaarden. Zij noemen dat een confirmation bias.
Een soort weeffout in het brein waardoor groepsleden weigeren
afwijkende meningen te aanvaarden of zelfs maar in overweging te nemen.
Als iemand een getal moet raden en hij denkt dat het een drie is, zal
hij eerst vragen of het een oneven getal is. Terwijl de vraag of het een
even getal is dezelfde informatie zou opleveren. Bij verkiezingen is de
confirmation bias heel zichtbaar: fans van Trump doen diens
misstappen af als kleinigheden, maar blazen de missers van Clinton juist
op. En andersom.
Ive Marx:
‘Soms moet je iets zeggen dat niet van je verwacht wordt, om gehoor te vinden waar je het wil vinden’
Ook klimaatontkenners
pikken precies die studies op die in hun kraam passen en negeren de
rest. ‘Bij de milieubeweging doet dat verschijnsel zich veel meer voor
dan in bijvoorbeeld de wetenschap’, zegt Bruers. ‘Milieu-activisten
hebben veel tijd geïnvesteerd in het uitdragen van een bepaald
standpunt. Als blijkt dat er argumenten zijn tégen dat standpunt, zullen
ze die niet benadrukken. Net zomin als een minister graag de oppositie
gelijk geeft. Wat ook sterk leeft, is de zogenaamde morele walging. De
milieubeweging heeft zo’n grondige afkeer van ggo’s, dat ze die heel
moeilijk van zich af kan zetten. Als je aan mensen vraagt fruitsap te
drinken waarin eerst een gesteriliseerde kakkerlak is ondergedompeld,
doen ze dat ook niet graag. Hoewel vast staat dat er geen schadelijke
gevolgen kunnen zijn. Het is zoals met een optische illusie: soms lijken
lijnen langer dan ze eigenlijk zijn. En zelfs nadat je er een meetlat
naast hebt gelegd, blijf je toch dat lengteverschil waarnemen.’
Bruers, die ook
moraalwetenschappen gestudeerd heeft, is zich goed bewust van die
mechanismen. ‘Als ik me niet verdiept had in die spontane denkfouten,
had ik het misschien moeilijker gehad met de kritiek op mijn standpunt.
Het vraagt een zekere inspanning om te aanvaarden dat je eigen oordeel
niet altijd betrouwbaar is.’
Links wil niet
Luckas Vander Taelen
weet het uit eigen ervaring: groepen zijn er niet op uit om hun mening
te toetsen aan die van anderen, maar vooral op de bevestiging ervan.
‘Als je ingaat tegen de groepsideologie, word je buitengesloten.’ Vander
Taelen besliste zijn lidmaatschap van Groen op te zeggen nadat vooral
Ecolo ‘hysterisch’ reageerde op zijn kritische kijk op
multiculturaliteit. ‘Ik word veel gevraagd voor lezingen over mijn
laatste boek De Grote Verwarring. Maar altijd door organisaties
in de centrumrechtse of flamingantische sfeer. Ik word door linkse
kringen nooit uitgenodigd. Mijn boek wordt ook niet besproken in de
linkse pers. Men heeft mij verweten dat ik mensen stigmatiseer, maar in
werkelijkheid ben ik het die gestigmatiseerd word. Terwijl ikzelf niet
veranderd ben. Ik stel gewoon vast dat politieke families het heel
moeilijk hebben met het in vraag stellen van de eigen opvattingen. Als
ik iets post op Facebook, dan reageert Hart boven Hard meteen met een
cynische opmerking. Dat men niet in staat is tot een debat met mensen
die niet hetzelfde denken, daar kijk ik nog altijd met grote ogen naar.’
Luckas Vander Taelen:
‘Men heeft mij verweten dat ik mensen stigmatiseer, maar in werkelijkheid ben ik het die gestigmatiseerd word’
Niet dat Vander Taelen
geen steunbetuigingen kreeg. ‘Op congressen kwamen er altijd wel mensen
naar me toe die zeiden dat ze het met me eens waren.’ Het is een bekend
verschijnsel. De pensée unique binnen groepen doet tegenstemmen
verstommen, maar niet verdwijnen. Alleen durven mensen zich niet uit te
spreken, tot iemand anders voor hen de kastanjes uit het vuur haalt.
Geertje De Waegeneer
Ook Johan Swinnen heeft
dat ervaren. De kunstkenner kreeg een lading kritiek uit de artistieke
wereld over zich heen, toen fotografen zijn artistieke inspanningen
koppelden aan zijn politieke overtuiging. Swinnen is lid van de N-VA, en
om die reden weigerden enkele fotografen hun werk ter beschikking te
stellen voor een tentoonstelling over Vlaamse fotografie in Charleroi.
‘Dat zegt alles over de politieke correctheid die de artistieke wereld
in zijn greep heeft’, zegt Swinnen. ‘Ik heb zelf altijd een onderscheid
gemaakt tussen mijn professionele werk en mijn politieke overtuiging.
Maar anderen doen dat niet. Dat je niet met iemand wil samenwerken
wegens diens lidmaatschap van de N-VA, daar begrijp ik niets van. Het is
ook niet onderbouwd. Maar de kunstwereld is in de greep van de
hiërarchie. Enkele grote tenoren zetten de toon, en anderen durven daar
niet tegenin te gaan omdat ze ook belangrijk willen worden. Het is heel
comfortabel om dat spel mee te spelen’.
Volgens de Amerikaanse
psycholoog Jonathan Haidt is de onwil van groepen om afwijkende meningen
te aanvaarden evolutionair verklaarbaar. In zijn boek The Righteous Mind
gaat hij diep in op de mechanismen die de lotgevallen van Marx, Bruers,
Vander Taelen en Swinnen kunnen verklaren. Volgens de darwinistische
theorie zijn coherente en sterk samenhangende groepen beter in het
overleven dan groepen die uit zelfzuchtige individuen zijn samengesteld.
Bijenvolkeren zijn daar de meest extreme voorbeelden van. Dat
groepsdenken maakt niet alleen altruïsme en heldendom mogelijk, maar ook
oorlog en genocide.
Dom en onlogisch
Johan Swinnen:
‘Ik heb altijd een onderscheid gemaakt tussen mijn professionele werk en mijn politieke overtuiging. Maar anderen doen dat niet’
‘Als je denkt dat we de
waarheid op rationele basis proberen te doorgronden, dan zal je
gefrustreerd zijn over hoe dom, bevooroordeeld en onlogisch mensen
worden als ze het niet me je eens zijn’, schrijft Haidt op zijn website.
‘Maar als je ratio ziet als een manier waarop de mens zijn sociale
behoeften probeert te bewerkstelligen – om zijn eigen daden te
rechtvaardigen en het team waar we deel van uitmaken te verdedigen – dan
wordt het allemaal veel duidelijker.’ Intuïtie is sterker dan
redelijkheid, zegt Haidt.
Voor Ive Marx is het
wellicht een schrale troost. ‘Het is niet leuk om afgeschilderd te
worden als apologeet van de regering’, erkent hij. ‘Maar soms moet je
iets zeggen dat niet van je verwacht wordt, om gehoor te vinden waar je
het wilt vinden. Als het resultaat positief is, dan is het vloeken in de kerk iets waard geweest’.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire